Konjunkturcykelns påverkan på företag

När ekonomer talar om cykliskt känsliga branscher, hänvisar de till företag som är föremål för betydande förändringar i värdet på sina tillgångar på en regelbunden basis. Termen har använts i finansiering i årtionden, men först nyligen har det börjat tillämpas på industrier.

Det finns tre huvudsakliga faktorer som driver förändringar i värde på tillgångar över tiden, samt leder till förändringar i förmågan hos tillgångar att betala. Dessa är utbud, efterfrågan och cykliska faktorer. För det första är leverans av varor i en bransch något att beakta. Utbudet förändras över tiden på grund av variationer i efterfrågan och den ekonomiska cykeln, så det är inte möjligt att säga en industri kommer att påverkas inte av ekonomiska cykler.

Efterfrågan är nära relaterad till cyklisk efterfrågan. Där efterfrågan ökar, så är utbudet av varor i branschen. Konsumenternas efterfrågan ökar till exempel under vintermånaderna i Storbritannien när människor spenderar sina pengar på mer varaktiga varor som ylle och varma kläder och andra saker som varma drycker. Denna ökning av efterfrågan innebär att utbudet är mindre, vilket leder till att priserna på dessa varor sjunker, särskilt kläder. Emellertid, återförsäljare kan möta denna ökade efterfrågan genom att sänka sina priser och de gör, genom att producera fler objekt att sälja. Men om efterfrågan på vintern skulle falla igen under sommarmånaderna, skulle vissa objekt bli mycket dyrt.

Produktefterfrågan

Den andra faktorn som påverkar utbudet av varor inom en industri är konjunkturcykeln. Med tiden kan vissa industrier bli sårbara för förändringar i värdet på sina tillgångar på grund av att deras verksamhet är kopplad till konjunkturcykeln. Dessa verksamheter kan omfatta investeringar av pengar till värdefulla tillgångar, såsom inköp av mark eller byggnadsinfrastruktur. Detta är sektorer som är särskilt sårbara för konjunkturcykelns cykliska effekter. Detta gäller särskilt tillgångar som byggnader eller mark som har högt värde när som helst på året, men som inte har mycket värde under konjunkturcykeln. Alla branscher kan dock bli sårbara för effekterna av konjunkturcykeln. Inom livsmedels- och dryckestillverkningsindustrin är slutproduktens höga kvalitet den främsta drivkraften för efterfrågan. Dessa produkter, tillsammans med varor som programvara eller IT-utrustning, är också mycket hållbara och kräver regelbundet underhåll, såsom att ersätta delar eller uppdatera hårdvara.

Därför kan boom och byst cykel av efterfrågan och tillgång skapa sårbarhet i branscher för förändringar i värdet av sina tillgångar som orsakas av förändringar i den ekonomiska cykeln. Men genom att arbeta med alla parter som är involverade i tillverkningsprocessen och genom att se till att kunderna är medvetna om vad de köper, kan tillverkarna minimera denna risk.

Besök denna sida industrimaskin.se om näringslivet för vidare information.